Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Nautic 330 club

Egyszer valaki a hetvenes évek közepén a következőt kérdezte Lee Lacoccától, a Ford jeles vezetőjétől az éppen bemutatott legújabb Ford Mustang mellett állva: Miért van az, hogy maguk terveznek egy szép, arányos, vonzó (kis)autót, majd az évek során addig módosítják míg az teljesen elveszti eredeti sármját? Valahogy a Nautic típusok esetében ez a dolog fordítva működik. Az eredeti sport-változatok után a túrahajók mindig szebb, egységesebb megjelenésűek. Így volt ez a Nautic 12-esnél és így van ez a Nautic 311-es túraváltozata, a 330-as esetében is.

A Nautic 330 Club a harmadik hajó a Nautic műhelyből, amely azonos alapokra épült. A sorban az első a 311-es volt 1999-ben, majd ezt követte a 330-as, tavaly pedig bemutatták ezt a cruisert. Valamennyi 9,98 méter hosszú. Ez ugye a számozásuk alapján nem egészen nyilvánvaló. Az eredeti 311-es valóban rövidebb volt pár centivel, de hamar rákerült az a spoiler, ami a későbbi hajók szerves része lett. A három típusnak azonos a vízvonal alatti része, a felépítményben különböznek. A Clubnak tíz centiméterrel nagyobb a szabad oldalmagassága, így ebben a hajóban már állómagasság van. A cockpit, a felépítmény és a rigg teljesen azonos az első 330-as hajóval. Lényegi eltérést a kajütben találunk. Érdemes azonban körülnézni előbb a fedélzeten, mert ez a hajó az egyik legszebb hazai munka. Olyan, amely bármely nagy európai gyártó termékével felveszi a versenyt.



A hatalmas cockpittel a 311-es volt az első igazi day sailer ebben a kategóriában. Úgy tűnik azonban, hogy ebben a méretben ma még nagyon fontos a kényelmes, lakható beltér is. A 330-as hosszabb kabinja természetesen a cockpitből veszi el a teret, de még így is bőséges hely maradt itt. A teszt hajó nagyon finom bőrrel bevont, szép körkormányt kapott. Balatoni tévhit, hogy ez nem való versenyhajóba. Magam nem osztom ezt a véleményt. Egy jól megtervezett, megfelelően direkt körkormány igazi kapcsolatot teremt versenyző és hajója között. A rúdkormánynak pedig egy ekkora - cölöpös kikötőben parkoló - hajóban sok hátránya van. Rendkívül nehéz vele tolatni és jóval nehezebben használható szóló vitorlázáskor is.

 

A hajó farát egy tíkfával borított híd uralja. Alatta tároló dobozokat találunk, amelyekből van még két oldalt - a szintén tíkfával burkolt - padok alatt is. A hajó szerelvényezése egyszerű. A két pár szálinggal szerelt frakcionális árbocot achterstággal lehet feszíteni. A nagyshot leekocsin fut, és a génuakocsi is csigasorral állítható. A nyitóképen jól látszik, hogy van még egy pár génuasín a decken, ez a topgénua állítására szolgál. A kajüttetőn terelő csigák és fallstopperek vannak a megszokott elrendezésben. A fedélzeten jól lehet közlekedni, bőséges a hely a kajütfal és a reling között. Ez a hajó húsz lóerős motorral van szerelve. Ezt ajánlom mindenkinek. A tíz lóerő kevés, hatos szélben már nem képes szél ellen vinni a hajót.
A szépen kialakított műszertartó a kormány elé került, a szerelvények része az autopilot is. A nagyvitorlát a baumra szerelt zsák tartja, a génua rollreffre van tekerve. Minden pontosan működik, a hajó gyorsan szerelhető. Kettes nyugati szél fújt a teszt alatt, a Nautic lomhán megdőlt, majd dolgozni kezdett a kiel. Határozottan megállította a billenést. A kormányos számos jó pozíciót talál magának állva és ülve is. A génuacsörlőt nem lehet a kormány mellől elérni, de ezen segít az automata kormány. Négyen voltunk a fedélzeten, kényelmesen elfértünk és mindenkinek jutott munka. A versenyen a hajó igényli, hogy a legénység kiülje. Hat, hét fő lehet az ideális létszám. A hajók általában gennakerrel vannak szerelve, a legtöbb orrsudarat is kapott. Nem árt tudni, hogy spinnakerrel sok esetben eredményesebben lehet vitorlázni mint gennakerrel. Kétségtelen azonban, hogy ez utóbbi kezelése - miután begyakoroltuk - egyszerűbb, hiszen nem kell a baummal vesződni.

   


A beltér kialakítására sok variáció áll rendelkezésre. A gyártó rugalmas, és szinte minden lehetséges elképzelés szerint épült már hajó. A legnépszerűbb változatban dupla achterkabin, konyha, szalon, fürdő és orrkabin van. Ebben az elrendezésben hat plusz kettő ágy van a hajón. A hajóbelső kidolgozása nagyon szép, illik ehhez a modern cirkálóhoz.
A Nautic 311-es és 330-as tavaly közösen alkotott versenyosztályt. Az új 330-asok is ide tartoznak. A hajók között természetesen vannak eltérések, ezzel együtt mindhárom típus nyert már, szép, izgalmas versenyeket futnak. A 330-as Club ugyanakkor kiváló túrahajó, amelyen élni, nyaralni, pihenni is lehet.

Litkey Farkas
Fotó: Szekeres László



Technikai adatok
Teljes hossz:
9,98 m
Vízvonalhossz:
9,25 m
Szélesség:
3,3 m
Fekvőhelyek:
6+2
Merülés:
1,79 m
Top magasság:
15,50 m
Tőkesúly tömege:
1,3 t
Teljes tömeg:
2,9 t
Motor:
13–20 HP
Üzemanyagtartály:
40 l
Rudazat:
9/10 frakcionális
Vitorlázat:
60m2 szél ellen
 
154 m2 bőszélben










 




 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink